Running belt

running beltDrinken tijdens het hardlopen lijkt misschien eenvoudig maar dat is het niet. Een running belt lijkt de oplossing maar is dat ook zo? Er is meer keuze!

Drinken tijdens het hardlopen: de ervaring van een hardloopster

Zodra de dagen beginnen te lengen en ook de warmte toeneemt komt dit ‘probleem’ ineens om de hoek kijken: drinken meenemen tijdens het lopen. Op een kort stuk tot 5km kun je best zonder. Thuisgekomen trek je snel een eindsprint naar de kraan en laaf je dorstige keel. Geen probleem. Maar ga je langer dan 5km op pad en is de zon ons gunstig gezind, dan is zonder drinken op pad minder verstandig en dan kun je een running belt kopen.

Keuzes, keuzes!

Uiteraard verschilt dit per persoon. Ervaren lopers weten beter wat hun lichaam aankan en vraagt dan een running beltbeginnende loper. De hoeveelheden en effecten ga ik daarom nu niet op in, maar wel op de verpakking en wijze waarin je de vloeistof kunt vervoeren. Hierin is keuze te over, maar wat is nou handig en/of prettig? Ikzelf ben als zeer beginnend loper begonnen met een zogenaamde running belt/ drinkgordel.

Belt of losse fles?

Deze was van elastiek en bood ruimte voor 4 kleine flesjes. Doe hem om je middel en lopen maar; handig! Al na de eerste echte hardloopmeters ergerde ik mij aan de band om mijn middel. Hoewel niet strak, gaf hij wel het gevoel mij de adem te benemen. Dus verstelde ik hem zodat hij meer om mijn heupen kon. Daar bleef hij echter evenmin op zijn plek.

Grrr, rotband!

Kilometers lang heb ik hem naar beneden lopen duwen. De band belemmerde nu de loopbeweging van mijn benen, waardoor mijn bovenbenen gingen protesteren. Het werd een lange weg naar huis. De band verdween in een kast, om er wat mij betreft nooit meer uit te komen. Maar zonde vond ik dat wel! Na ruim een jaar kon ik meer kilometers maken en had ik ervaren dat drinken tijdens het lopen (zeker bij warmte) mijn loopprestatie echt ondersteunde.

Running belt

Running belt (ook wel drink gordel genoemd)

Hoe doen andere lopers dat?

Ik ben een loper die veel zweet en bij warmte gaat het kraantje echte helemaal open. Voor mij is drinken dus wel een ‘must’ geworden. Daarom ging ik toch maar weer op zoek naar een nieuwe running belt. Tijdens het lopen van wedstrijden zie je bij andere lopers vele soorten opduiken. Zoals een ergonomisch uitziende band met één grote fles op de rug. Ik vond hem in een sportwinkel.

Bidon heuptas

Band met fles (geen succes)

Hardlopen met drinken

Met 24,95 euro vond ik hem nog best prijzig, maar hij zag er veelbelovend uit. Op een warme dag was het zo ver: fles vullen, in de houder van de band en afstellen om mijn middel. Dat zat lekker! Vol goede moed ging ik op pad.

Wow, zwaar!

Argh! Ik had er niet bij stilgestaan: maar hoe voller de fles, hoe zwaarder deze wordt. Heel logisch eigenlijk. Door het gewicht van de fles hing de band zwaar aan mijn middel, wat het ademhalen verstoorde. Door de ontstane ruimte ging de band ook met de loopbeweging mee schuiven en klapte de fles tegen mijn rug op en neer.

Een goede running belt voor het hardlopen

Ik vond dit een grote tegenvaller, want de band zag er heel comfortabel uit en had ergonomische vormen. Ik heb de band aan mijn schouder gehangen, ook geen succes. De band om mijn middel en de fles in mijn hand vasthouden ging nog het beste, maar deze fles was rond en niet gevormd, waardoor echt stevig vasthouden niet mogelijk was.

Donker hoekje

Het beste liep het toen de fles bijna leeg was en ik deze terug in de houder had gestopt. Het op en neer wippen was nu bijna niet pijnlijk meer, maar met nog 1km te gaan was dit geen oplossing te noemen. Ook deze band verdween in een donker hoekje…
Waar lag het nou aan?

Running belt voor vrouwen

Heup hardlopenIk heb veel gekeken naar andere vrouwen met een running belt om en het enige waar ik een mogelijke oorzaak zag was de taille/heupverhouding. Bij mij is die nogal groot: hele smalle hoge taille, brede heupen. De meeste vrouwen die ik zag, waren wat rechter, was dat verschil veel minder groot. Aha! Met deze kennis stapte ik nu naar een echte hardloopwinkel, die hebben vast de oplossing voor mij. Ik ben toch zeker niet de enige met zo’n lijf?

Speciale running belt voor vrouwen!

De verkoper van de winkel schatte mijn taille/heupen zo eens in en ik zag aan zijn peinzende blik dat hij dit ‘probleem’ nog niet eerder zo voorgeschoteld had gekregen. Maar hij vond het ook een uitdaging hier wat voor te vinden, dook in zijn assortiment en kwam terug met 3 soorten gordels. Zelfs 1 speciaal voor vrouwen!

Drinkgordel hardlopen

Na het nodige pas- en springwerk, bleef er 1 running belt over. Van de winkel zelf, met een goed verstelbare band en 2 flesjes op de rug. En hij deed gelijk een super voorstel: als deze band mij ook niet beviel, kon ik hem terugbrengen! Wat een fijne gedachte!
drinkgordel
Helemaal blij ging ik de winkel uit met het voornemen deze bij mijn eerstvolgende training uitgebreid uit te proberen.

Goedkope running belt

En dat ging goed! Dit was een duintraining, dus heuvel op en af, redelijk tempo en afwisseling in loopbeweging. De band bleef prima op zijn plek, hij rustte heel mooi op de welving van mijn heupen en blééf daar ook! Wauw: was dit hem dan, dé running belt?! Om er helemaal zeker van te zijn, testte ik hem twee dagen later nogmaals. Een rustige training in een park, geen heuvels, mooie gladde asfaltpaadjes en stoepjes. Ik had er nu al zin in!

drinken en hardlopen

Running belt blijft niet zitten

De band gedroeg zich nu echter héél anders dan de eerste keer: na een paar passen ging de band van mooi op de heupen naar slingeren om mijn middel. Hierdoor kroop mijn shirtje ook steeds omhoog en schuurde de band tegen mijn huid. De hele loopafstand, zo’n 9km, heb ik de band elke 3 passen naar beneden lopen duwen en mijn shirt goed lopen trekken. Lekker lopen was er niet meer bij. Zelfs mijn loopmaatje werd er zenuwachtig van! Ook toen ik de band halverwege mijn billen had hangen, een plek waarvan ik dacht dat hij daar meer ‘houvast’ zou hebben, kroop hij weer hardnekkig omhoog. 9km voelde als 18km, hele lange, vervelende kilometers.

De running belt is goedkoop…

Maar niet fijn, wat een sof! Diep teleurgesteld toog ik terug naar de winkel om de belofte van de verkoper in te lossen en kreeg mijn geld terug. 14,95 Euro rijker en weer een illusie armer. Het was duidelijk: voor mij geen running belt meer! Deze ervaring was in tijdens zomer vorig jaar. Omdat ik mijn afstanden aan het vergroten was en er veel warme dagen waren, had ik qua drinken onderweg nog steeds een probleem.

Flesje vasthouden bij het hardlopen

De enige oplossing: flesjes vasthouden in de hand. Dit deed ik zowel bij trainingen als bij wedstrijden waarvan de drankverzorging mij onduidelijk was. Kunnen drinken wanneer ik dat nodig heb is wel heel erg prettig en zo ging ik op zoek naar welke flessen nu echt prettig in de hand liggen. Een geheel nieuwe ontdekkingstocht!

Hardlopen met een bidon

flesje om mee te hardlopenIk begon met flesjes sportdrank die je in iedere supermarkt kunt kopen. Mijn favoriete drankje is Aquarius Lemon, een halve liter, niet te zoet. De fles heeft een smal middenstuk, waardoor je hem goed vast kunt houden. En een goede drinkdop die niet lekt. Een halve liter vocht staat gelijk aan een halve kilo en 500 gram in je hand vasthouden voel je best wel in je arm(en). Voordeel is wel dat je fles vanzelf lichter wordt en dus ook de belasting van je arm afneemt.

Makkelijk drinkende flesjes

Dan AA-drink: Deze vind ik zelf erg zoet, dit drankje blijft lang ‘hangen’ in je maag. Daarom vervang ik de helft van de inhoud voor water. AA-drink zit namelijk in een heel fijn flesje: hij is kleiner dan de Aquarius-fles, dus lichter. Ook deze fles heeft een goede drinkdop die niet lekt en al rennend makkelijk te openen is. Niet geheel onbelangrijk ;-) ! Beide flessen zijn goed uit te spoelen, waardoor je ze een paar keer kunt hergebruiken.

Drinkfles in de hand houden

Na een paar keer hergebruiken, gooi ik hem weer weg, want voor nog geen 1,50 euro heb je alweer een nieuwe! Ook de nieuwe AA-drink Lemon Isotone is een aanrader voor onderweg: een nóg betere drinkdop en na de eerste slokken ligt ook deze fles prettig in de hand.

Welke sportbidon?

bidon hardlopenInmiddels heb ik ook verschillende soorten ‘echte’ sportbidons aangeschaft. Eén van een halve liter, waardoor deze ook weer wat zwaar is in het begin. Door de ‘rubbergrip’ in het ergonomische midden glijd hij echter niet uit je zweterige handen. En hij is verkrijgbaar in een aantal vrolijke kleuren, ik heb gekozen voor knalroze! Deze bidon heb ik voor 2,95 euro gekocht in een… campingshop! Jaja, soms kom je ze in onverwachte hoek tegen!

Fles om in de hand te houden bij hardlopen

handbidonDan is er nog een die écht bedoeld is om in je hand te houden: een fles in de vorm van een handvat. Voor 3,99 euro bij de Decathlon. Hier hebben ze overigens heel veel goede spullen voor de enthousiaste hardloper die ook wel eens en keer goedkoop uit wil zijn ;). Deze bijzondere fles houdt inderdaad redelijk goed vast.

Bidon goed vasthouden

Omdat je je vinger er echt omheen kunt vouwen, kun je hand wat meer ontspannen, wat je hele armbeweging ten goede komt. Je kunt hem zelfs op verschillende manieren vasthouden: vooruitgestoken of meer naar binnen toe, waarbij hij meer op je hand steunt. Dit afwisselen is ook wel prettig. Het enige nadeel aan deze fles vind ik dat hij niet geheel lekvrij is.

Kleverige handen bij hardlopen

Zeker met sportdrank er in levert dat kleverige handen op, maar met al het zweet wat ik toch al van mijn gezicht afveeg, valt dat ongemakje nauwelijks op. Deze fles moet je wel wat meer knijpen om er al lopend goed uit te kunnen drinken. En zo ren ik al experimenterend met verschillende soorten flessen over ‘s lands wegen en paden. Stevige armen krijg je er in elk geval wel van!

 

Professor Ilona

Het volgende experiment op dit gebied is met een oude bekende. Bij een grote opruiming vond ik mijn eerste running belt kwijnend in zijn donkere hoekje. Een idee kwam in mij op: is deze band niet te ‘verbouwen’ tot twee armhouders? Dan heb je toch iets te drinken bij je, maar je handen en loopbeweging blijven ontspannen. Een vriendin die wél handig is met de naaimachine, buigt zich nu over dit idee.

Wordt vervolgd >>

Vervolg van Peter

Drinken en hardlopen

Vandaag was het 25 graden+ en ik moest drinken meenemen bij het hardlopen. Dus de running belt maar uit de kast gehaald en de flesjes met water gevuld. Die kwamen goed van pas met het warme weer. De running belt van elastiek en 4 plaatsen om flesjes te steken had ik rondom gevuld met water.

Video drinken bij het hardlopen

Even de uitleg bij zo’n belt zelf:

Wanneer drinken meenemen bij het hardlopen

Normaal gesproken neem ik geen drinken mee als ik 5 kilometer ga hardlopen. Bij 10 begin ik al te twijfelen en verder dan gaat er zeker drinken mee tijdens het hardlopen. Het is gewoon verstandig om je niet over de kop te lopen met warm weer.

Invloed van drinken op hardlopen

Gelukkig was het voldoende om de run van 11 kilometer te voltooien, maar meer drinken op dat uur hardlopen was wenselijk geweest. Je zweet gewoon best wat als je zo aan het hardlopen bent bij warm weer dat je het moet proberen ook weer aan te vullen met vocht. Het schijnt dat je prestaties en concentratie echt flink achteruit gaat door vochtafname.

Running belt die blijft zitten

De running belt die ik had was gewoon een simpele drinkgordel en die bleef bij mij prima zitten, vooral als hij gevuld is met flesjes schuift hij niet naar boven. De flesjes bleven ook goed zitten toen ze wat leger werden.


Dit vinden HRDLPR's

Dit vinden HRDLPR'sHRDLPR's hebben uiteraard ook een mening hierover en hoe meer meningen hoe beter de informatie hierover toch? Hieronder zie je precies hoe ze erover denken!

Reacties van HRDLPR's:

Jochem:
Even een vraagje HRDLPRS.. Ik twijfel of het verstandig is om tijdens het hardlopen een flesje water mee te nemen. Van de ene kant zeg ik ja, want je verliest veel vocht. Maar van de andere kant, het is toch weer extra “gewicht” wat je meeneemt.. Alvast bedankt!

Maurice: Dat is helemaal afhankelijk van de afstand die je gaat lopen Jochem. Als ik voor mijzelf kijk dan neem ik tot de halve marathon niets te drinken mee (nog bij training nog bij een wedstrijd). Daarboven neem ik wel drinken mee.
Willy: Ligt eraan hoelang/ver je loopt. Neem pas wat mee als ik langer dan 1 uur ga lopen of wanneer het heel warm is. Id training maakt dat extra gewicht niks uit.
Richard: Ook ik neem tot loopjes van 2 uur meestal niets mee. Tenzij het warm is.
Dries: Ligt een beetje aan de afstand en het soort lopen. Afgelopen weekend de 10km Stevensloop gelopen. Daar stonden 2 drinkposten met bekertjes water en AAdrink. Ik weet niet hoe anderen hardlopend uit en bekertje kunnen drinken maar na 2 slokjes geef ik de moed al weer op en gooi het bekertje weg. Een flesje zou beter werken denk ik ivm het knoeien.
Richard: tellen de tijd nemen om een paar slokken te nemen. Opvallend is dat je die tijd redelijk compenseert.
Jochem: Ik wil morgen m’n eerste +/- 5km gaan lopen. Rond 10u / half 11 wil ik beginnen, dus verwacht niet al te hoge temperaturen. Sowieso zou het morgen wat frisser worden dan vandaag geloof ik..
Richard: Advies is ook pas dat je na 10 km of een uur gaat aanvullen.
Maurice: Bij een 5k is het echt niet nodig om iets te drinken mee te nemen Jochem. Ga gewoon lekker lopen en neem alleen datgene mee wat je echt nodig hebt. Drinken hoort daar in ieder geval niet bij….
Petruska: ik neem nooit drinken mee .
maar ik loop nog niet langer dan 13 km
Jochem: Oke, top Maurice. Bedankt voor het advies! Ik ben nog beginnend dus had zo iets van; ik vraag het gewoon even voor de zekerheid. Maar dan weet ik dat. Dan ga ik nu m’n luiken sluiten en zorgen dat ik morgen goed uitgerust ben!
Willeke: Vanaf 2% vochtverlies neemt je prestatievermogen al af. Bij lange afstanden en warm weer is het zeker aan te raden water mee te nemen. Liever nog een isotone sportdrank, of een drank met elektrolieten.
Amarins: Ik neem voorbij de 6/7 km wat water mee (of als het erg warm is sowieso)
Ferry: Het is ook uitproberen ik neem vanaf 10 km meestal wel drinken mee.. Voor die tijd drinken is ook erg belangrijk 500 ml vocht zelfde geld voor na die tijd ff wat drinken
Moniek: Pas bij trainingen langer dan twee uur neem ik water mee of zet ik flesje weg op trainingsparkours als ik zelfde rondjes herhaal.
Patricia: Door het proberen weet je of je het nodig hebt of niet. Mijn loopmaatje nam altijd water mee. Zelfs met een korte ronde van 5 km omdat zij dat nodig had. Ik zelf neem tot een halve geen water mee. Maar je moet er zelf achter komen wat voor jou werkt.
Pieter: Is persoonlijk, afgelopen weekend liep ik 30 kilometer. Geen water tijdens de loop, enkel twee gelletjes. No problem. Ik zou dat enkel niet doen als het warmer dan 12 graden was, dan gaat er wel water mee (Camelbak) of ik zorg dat ik langs een punt kom waar water aanwezig is (bijvoorbeeld mijn eigen auto langs de route).
Edwin en Bertine: Dries, moet je voor de grap op de site van Runners World kijken, die vertellen hoe je rennend kunt drinken uit een beker, zonder te morsen. (Beker dicht knijpen tot een soort tuutje). Misschien handig voor in een wedstrijd!
Martijn: Als jij dat wilt moet je hem gewoon meenemen. De een doet het niet en een ander wel. Bij twijfel gewoon doen
Suleika: Alle adviezen proberen. Wat voor jou het makkelijkste en fijnste is. Succes vandaag! Zowiezo van te voren en zorg dat dat je erna weer veel drinkt.
Alexander: Succes zo en zet hem op.
Bij lange runs zorg ik meestal de avond van te voren al dat ik veel drink zodat ik goed gehydrateerd ben. Voor runs korter dan een HM voldoet het voor mij om uurtje van te voren 0,5 liter water te drinken.
Enkel bij heel warm weer neem ik drinken mee.
Debbie: Ik neem wat water mee als ik verder dan 10km ga. Heb een hele fijne belt met 2 kleine flesjes water. Dat zorgt niet voor hinderlijk extra gewicht.
Rob: Jochem in elk loopblad staat beschreven dan het noodzakelijk is om na 15 a 20 min. te drinken. Wij bestaan nl. uit 65 % uit vocht.
Marjanna: Het is extra gewicht ja, maar omvallen van de dorst is ook zowat… en tenzij je op olympisch niveau traint, denk ik dat we onszelf ietwat minder serieus moeten gaan nemen… we doen het voor de leuk he? Niet voor de enorme geldprijzen
Dirk: Ik loop afstanden tot een halve marathon. Ik neem nooit water mee. Extra gewicht en lastig gewoon. Bij afstanden boven 15 km neem ik een gel mee waar ook water in zit. Hiermee hou ik het prima vol. Ook bij hogere temperaturen. Maar de mate van bestendigheid tegen vochtverlies is voor iedereen verschillend. Jij voelt zelf het best aan wanneer je extra vocht nodig hebt. Laat daar je beslissing van afhangen. Niet van wat anderen doen.
Miranda: Ik loop altijd met een flesje… extra gewicht? Ik wissel gewoon tussendoor van hand. Ik vind zo’n band om m’n buik met flesjes vervelend en wiebelt te veel. Eten (knijpfruit) heb ik meestal in het ritszakje zitten van m’n broek. Mooie van een flesje is dat je de drinkpunten over kan slaan en kan drinken wanneer je wil, en bij de meeste drinkpunten willen ze een flesje wel bijvullen!
Margriet: Eerder toen ik nog met de snelheid van 12 km per uur liep had ik altijd een flesje mee, welke afstand ook. En die van Aquarius liggen heel lekker in de hand en heb je geen last van. Ik wou niet van een post afhankelijk zijn en kunnen drinken wanneer ik dat nodig had. Nu ik ivm blessures mijn tempo naar beneden heb gehaald en nog maar 9 km per uur loop, neem ik niets meer mee. Ik kan nu zo twee uur lopen zonder wat te nemen. Ik drink dan wel voor die tijd al veel water en thee.
Jochem: Dank voor alle tips! Ik denk dat ik is gewoon een flesje mee ga nemen tijdens het lopen. Ik ben van nature al iemand die best veel drinkt. Dus misschien is het wel verstandig als ik gewoon een bidon met water mee neem
Jeannette: Minder dan 15 km geen drinken mee
Erik: Ik neem altijd drinken mee. Het verlies aan vocht beïnvloed je prestaties meer dan het gewicht asn vocht wat je meeneemt
Erik-jan: Alles is trainbaar! Ik liep 2 jaar geleden nog met drinkgordel zodra ik meer dan een uur ging hardlopen, dan was de hele gordel ook helemaal leeg. Nu loop ik met gemak de halve marathon zonder drinken mee te nemen of andere dingen. Ik heb genoeg aan de 2 bekertjes die je krijgt onderweg. Natuurlijk moet het geen 30 graden zijn. Maar het is allemaal persoonlijk natuurlijk!
Erik: Ik heb een mooie belt van nike Jochem. Met een bidon erin. Maar ik loop dan ook vaak 30+ afstanden
Jochem: Oke, dat lijkt me super handig Erik. Ik heb vandaag voor het eerst m’n bidon meegenomen tijdens m’n eerste 5km en persoonlijk vind ik het wel fijn(er).
Ton: Er zijn sowieso 3 factoren, afstand, temperatuur en eigen gewicht.
Meten is weten, naakt wegen voor en nadat je gaat lopen leer je veel over het verbruik. Als je water gaat drinken of iets anders, dat meenemen op de weegschaal, voor en na uiteraard….Meer weergeven
Ferry: Dat denk ik zeker heb ik ook hoor


Hardloopbidon kopen

running beltDrinken meenemen bij het sporten zorgt ervoor dat je langer en makkelijker door kunt gaan. Voor de ene is een fles in de hand fijn terwijl de ander een belt handiger vindt.

Vergelijk de prijzen van onze favoriete shops die snel, gratis leveren en ze echt op voorraad hebben:

1 Futurumshop >>


2 Hardloopaanbiedingen >>


2 Onze eigen belt met flesjes (goedkoopste) >>













Bedankt voor je reactie!

reacties

Ilona Wamsteker Over Ilona Wamsteker

Ik ben al vaker begonnen en vrij vlot ook weer gestopt met hardlopen. Maar nu gaat het goed en deel ik mijn hardloop ervaringen hier.
Lekker blíjven hardlopen
Inmiddels heb ik er al behoorlijk wat leuke evenementen opzitten met de Dam tot Dam, een halve marathon, de Tilburg Ten Miles en zelfs al een triathlon wedstrijd!

Bekijk meer van mij >>>



Wil jij dit ook?
Ook jij kunt nu je hardloop ervaring delen voor ons en voor je vrienden! Je krijgt gratis een eigen hardloopblog op deze site waarin je al je ervaringen en tips mag vertellen. Hier zie je hoe makkelijk het is om nu direct je eigen hardloop blog te beginnen >>>

Reacties

  1. Bjorn Hooijmaker zegt:

    ik loop altijd met een running belt en ik kan niet zonder. alleen voor korte lopen onder de vijf kilometer gebruik ik geen running belt. mvg

  2. Kris Strauven zegt:

    Hallo, ik gebruik tijdens mijn langere duurlopen een kleine camelbag. Ik vind het goed zitten en heb er tijdens het lopen geen last van. Grz.

  3. Informatief artikel.

    Ik ben ook op zoek naar een oplossing om drinken mee te nemen. Ik zat in eerste instantie ook te denken aan een running belt.

    Mogelijk is het beter om eerst gewoon is te proberen hoe het gaat om een flesje in de hand mee te nemen. Zou ik een liter willen mee nemen dan gaat dit waarschijnlijk niets worden maar proberen met een halve liter is de moeite waard. Daarna mogelijk een halve liter in de hand en een halve liter via een andere constructie.

    • Bedankt Jan, ik zat nog eens te denken en als je geen drinken wilt meenemen maar wel vaak dezelfde ronde loopt is een flesje dringen bij kennissen/ vrienden ‘op de route’ neerzetten ook een optie. Of wellicht om een kleinere runningbelt bij te vullen. Ik neem de running belt om mijn middel mee omdat ik niets wil vasthouden gedurende 5 kilometer of meer. Daaronder kan het wel met steeds overpakken.

Bedankt voor je reactie!

*