Hartslag

hartslagMijn hartslag bij het sporten is laag en dat komt door training en het hele jaar door sporten. Toch wil ik mijn hartslag sneller omhoog hebben bij heftige inspanningen…

Hartslag

Mijn hartslag is in de loop van de jaren gedaald en dat komt vooral door training/ een betere conditie en omdat ik ouder wordt. Mijn rust hartslag is 65 en bij top inspanningen misschien heel even 180/185.

Hartslag trainen

Nu merk ik echter een ‘probleem bij mijn hartslag’… Het zo dat ik een altijd een lage slag heb en bij een ronde normaal wielrennen is die 140 gemiddeld, bij een heftige inspanning is die 155. Toch is dat een incident; hoger dan 150 is lastig voor mij. Dus ik wil uitvinden of:
1) dat goed is
2) ik een snellere opbouw van hartslag kan trainen (interval?)
Ik train al best veel interval als we bv kop-over-kop wielrennen. Dat gaat dan flink fanatiek. Bij het hardlopen doe ik weinig interval trainingen, ca 1x per maand.

Hartslag training

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het niet snel laten oplopen van de je hartritme? Dit zijn de feiten waar ik op dit moment mee te maken heb:
-Ik ben niet moe (dan is slag laten stijgen lastig)
-Temperatuur is ideaal (15 graden)
-Ik merk dat ik meestal lange trainingen/ wedstrijden relatief goed vol houd (‘hoe langer hoe beter’/ duursporter)
-Nu fietsen we als training voor de Dolomieten marathon dit weekend iedere dag ca 75 km met 3 cols met totaal 2000 hoogtemeters.
-Ik ben uit 77 en sport al meer dan 10 jaar intensief met onder andere marathons, lange afstand fietstochten en (alternatieve) Elfstedentochten schaatsen. Dus 4 keer per jaar meer dan 6 uur sporten op 1 dag.

Hartslag lager als je moe bent

Als je moe ben is het lastig om snel een hogere slag te krijgen weet ik, nu ben ik goed uitgerust en merk ik dat de fietsvrienden met wie ik ben wel snel een hogere hartslag hebben, zij zijn even oud en even veel getraind. Als voorbeeld:
Als we de Giau opfietsen (steil/ 12 km/ gem 9,1%) dan
-Is mijn begin hartslag 140 en eindig ik met 155
-Is de begin hartslag van de eerste fietsvriend 150 en eindigt die op 170 (5 jaar jonger)
-Is de begin hartslag van de tweede fietsvriend 160 en eindigt die op 185 (1 jaar jonger)
-Is de begin hartslag van de derde fietsvriend 160 en eindigt die op 175 (5 jaar ouder) en max 196.
met hartslag 150

Hartslag omslagpunt

nb Gisteren hadden we ook een discussie of je omslagpunt te trainen is. Je omslagpunt is de maximale beat die je gedurende langere tijd kan volhouden zonder daarbij te verzuren. Wat is verzuren dan? Door te trainen maken je spieren afvalstoffen aan, welke door je lichaam worden afgevoerd. Als de aanmaak van afvalstoffen groter is dan de afvoer ervan, raak je verzuurd. Je omslagpunt is die hartslag waarbij dit nog net in evenwicht is.
hartslag

Hartslag meten

Nu ben ik onlangs bij Flik Flak in Den Bosch geweest voor sportadvies en toen is dit maar heel even ter sprake gekomen. Toch zijn de mensen bij een SMA natuurlijk de aangewezen mensen om je te adviseren over je ‘juiste’ hartritme en je omslagpunt en de training daarvoor.

Zuurstof in bloed

Reactie Michiel – runningtherapeut, zie ook 5kmhardlopen:
Hoi Peter
Ik zou me absoluut niet druk maken over het feit dat je hartslag niet snel oploopt.
De hartslag blijft bij jou relatief laag omdat je conditie van je hart longsysteem goed getraind is.
Hieronder zal ik proberen vereenvoudigd weer te geven hoe hart en longen werken tijdens het sporten:
Tijdens inspanning is het zo dat je hart elke keer dat hij klopt bloed door je lichaam heen pompt.
Het bloed is voorzien van zuurstof (de zuurstof wordt door de longen opgenomen)en het bloed transporteert het zuurstof naar de werkende spieren als je aan het sporten bent.

Slagvolume

Als je sport werken je spieren harder en zodoende moet er meer bloed naar de spieren gepompt worden en daarom verhoogt je slag tijdens het sporten.
Als je goed getraind bent ben je in staat om per keer dat je hart klopt meer bloed weg te pompen. Ofwel het slagvolume neemt toe.

Rode bloedlichaampjes sporten

Verder is het zo dat naar mate je beter getraind bent je beter in staat bent om meer zuurstof aan de rode bloedlichaampjes in je bloed te binden en zodoende wordt er meer zuurstof naar de werkende spieren getransporteerd. Dus door het vergrote slagvolume en betere binding van het zuurstof hoeft jouw hart simpelweg minder vaak / snel te kloppen dan iemand die minder getraind is.

Maximale hartslag

Hieronder nog wat cijfermatigheden:
Je geeft het volgende aan; bij maximale inspanning kom je op 180 tot 185 slagen per minuut; bij normaal wielrennen is de gemiddelde hartslag 140; bij zwaardere inspanning met wielrennen is de hartslag 155.
Een niet al te betrouwbare stelregel is dat de maximale hartslag 220-leeftijd is. Bij jou dus 220-36 = 184 slagen per minuut. Gezien hetgeen jij aangeeft dat je met een extreem zware inspanning tot 185 piekt komt dat dus mooi overeen.

Intensiteit

De intensiteit moet je niet meten met een bepaalde hartslag maar moet je zien als een gemiddelde van je maximale slag.
Bij jou is dat dus:
Bij een mildere inspanning 140:185 = 75% van je maximale hartslag en
Bij een zwaardere inspanning 155:185= 84% van je maximale hartslag.

Hartslag duursport

Wil je een langere inspanning volhouden dan moet je namelijk onder je omslagpunt zitten. Ga je namelijk boven je omslagpunt zitten dan krijg je melkzuurophoping en kun je het niet meer volhouden.
Het omslagpunt is individueel maar zal rondom de 90% van je maximale hartslag liggen.
Bij jou dus 185×0.9=167 slagen /min. (Dit is overigens bij het SMA (tweede test) precies vast te stellen)

Hartslag sneller stijgen

Maar gezien bovenstaande getallen hoop ik dat je wat meer vertrouwen hebt in jouw slag. Hij is naar mijn mening namelijk goed en normaal. Extra training zal er niet toe leiden dat de hartslag sneller gaat stijgen maar dat is bij duursport ook niet gewenst.
(einde reactie Michiel)

Derde test omslagpunt:
Ik kan ook mijn omslagpunt bepalen door heel fanatiek te gaan fietsen en steeds wat harder gaan, met perioden van 5 minuten en mijn hartslag steeds met 5 slagen verhogend. Dus ik begin met 5 minuten fietsen op hartslag 140 en dan 5 minuten 145, dan 5 minuten 150, dan 5 minuten 155, dan 5 minuten 160, dan 5 minuten 165, dan 5 minuten 170, dan 5 minuten 175 (als dat nog gaat zonder te verzuren), dan eventueel nog 5 minuten 180 maar waarschijnlijk lukt dat niet meer 5 minuten lang. Als ik bij de 5 minuten 175 moet stoppen dan is volgens deze test mijn omslagpunt 175-8 slagen (vuistregel)=167 slagen.

Globale conclusie van mij:
Maximale hartslag: 185
omslagpunt / 90%: 167
Die 140 is 75% en is een lichte training
Die 155 is 84% en is een zware training

Facts van mijn hartslag:
Marmotte 2012 (fietstocht 151 km met 4800 hoogtemeters)
Gemiddelde hartslag: 139
Maximale hartslag: 167
laatste klim Alpe d’Huez: 160
Glandon, Telegraphe, Galibier: 145 tot 155

Trainingsdag voor de Marmotte 2012:
Rustige klim Alpe d’Huez: 140 (laatste training)
Intensieve klim Alpe d’Huez: 160 (‘er voor gaan’)

Ventoux aug 2011
1 Intensieve klim Ventoux vanuit Bedoin: 160 gemiddeld en max 170

Ventoux 3 keer op 1 dag vanuit Bedoin: 145 gemiddeld
Ventoux 3 keer op 1 dag vanuit Malaucene: 148 gemiddeld
Ventoux 3 keer op 1 dag vanuit Sault: 148 gemiddeld
Hele dag: maximaal 161

Alpe d’Huez juni 2011
Intensieve klim Alpe d’Huez: 165 (‘er voor gaan’)

Rhenen 2011 115 km
Grebbeberg: 150

Ronde van Vlaanderen 110 km zelf rijden 2011
Gemiddelde hartslag: 114
Maximale hartslag: 176

Marathon Amsterdam 2010
Gemiddelde hartslag: 150
Maximale hartslag: 175

Halve Marathon Eindhoven 2010
Gemiddelde hartslag: 155
Maximale hartslag: 175

Marathon New York 2009
Gemiddelde hartslag: 150
Maximale hartslag: 168

hartslag

Voorstel:
Campalongo 140
Pordoi 145
Sella 145
Gardena 145
Campalongo 150
Giau 150-155
Valparola+ 155-165

Hartslag video

Hierna kreeg ik een vraag over de rust hartslag en wat normaal is hierbij:

Meer informatie:
Hartslag meet apparaten
Je kunt je hartslag meten met een hartslagmeter, hartslag app of bluetooth hartslagmeter.

Maximale hartslag daalt door duurtraining
De maximale hartslag tijdens inspanning stijgt niet door training ondanks dat dit soms wel gedacht wordt. De maximale hartslag blijft namelijk dezelfde of daalt een beetje. Wat gebeurt er wel? Het slagvolume per hartslag stijgt. Hierdoor stijgt de hoeveelheid bloed per hartslag als reactie op duurtraining.

Bluetooth hartslagmeter kiezen

bluetooth hartslagmeterWil je meer uit je training halen met hartslagmeting bij je hardloop app dan kun je gebruik maken van een bluetooth hartslagmeter. Hier zie je zo’n bluetooth hartslagmeter.







Bedankt voor je reactie!

reacties

Peter Viveen Over Peter Viveen

Hardloopcommunity met webshop

Je vind hier de beste hardlooptips en meest actieve community. Stel hieronder gerust je vraag over hardlopen of laat je ervaring horen! En bekijk hier onze beste hardloop producten en aanbiedingen >>

Reacties

  1. Bedankt voor je reactie Michiel en ik ga lekker door met trainen. Mijn doel: lekker fietsen en kijken hoe mijn lichaam reageert op een hartslag van 155 en 160.

  2. Wouter Wethmar Wouter Wethmar zegt:

    Ik vind hartslag van hardlopen en fietsen vergelijken nog al eng. Fietsen is toch een andere beweging dan lopen met een andere belasting…………

    Je maximale hartslag en je omslagpunt zijn niet te verhogen maar dat hoeft ook niet. Wat je wilt is dat je steeds moeilijker voor je wordt om je omslagpunt te bereiken. Inderdaad daar verzuur je en dat wil je niet als duursporter. En dat is gelukkig wel te trainen, dat je hartslag laag blijft. Dus dat je hartslag NIET omhoog gaat, ten minste niet veel, is juist een goed teken! Dan kan je juist op andere dingen gaan trainen!

    Wat mijn verbaast is je rusthartslag? 60 in rust? Ook als je net wakker bent (zonder wekker)? Daar moet je dan toch makkelijk 40 kunnen halen? Probeer eens goed te ontspannen en te herstellen . . . .

  3. Hallo allemaal ik heb zo juist wat mee gelezen. Wat ik bij mij zelf niet begrijp is ik sport al wat jaren hardlopen-survival ik ben 28 jaar vandaag 2 maande gestopt met roken omdat ik beter wil worden ook vandaag wat testen vanochtend heb ik mijn hartslag in rust gemeten dat was 44 ook mijn Max hartslag was 172 hier moet ik heel veel moeite doen om er op te komen is dit normaal gezond ongezond? Wie kan mij er wat meer over uit leggen Gr

    • Beste Thom, vanuit conditie oogpunt zou ik zeggen dat je lage hartslag voor rust en maximale hartslag wijst op een erg goede conditie. Vanuit medisch oogpunt is het wat anders. Ik zou zeker kiezen voor een sport medische keuring (vaak grotendeels vergoed via verzekering) om andere oorzaken uit te sluiten en die doe ik ook jaarlijks en zeker voor weer een nieuwe uitdaging op het gebied van hardlopen en andere sporten, succes!

  4. Bedankt voor de reactie en mening ik persoonlijk heb denk ik ook wel een voor keur om een sport keuring te doen! Ga ik maar regelen! Gr

  5. Henk Haak zegt:

    Hoi Peter, dank voor je tip om dit stukje te lezen. Jouw hartslagpatroon komt exact overeen met die van mij, dus ik kan je cijfers goed gebruiken!

Bedankt voor je reactie!

*

Shares