“Ik loop ook altijd links en dit is soms echt nodig. Het probleem is dat je als hardloper niet altijd op nummer 1 staat bij de andere weggebruikers….Dus wat doe je dan? Denken aan jezelf lijkt mij want een ongeluk zit in een klein hoekje. En zo loop ik dan op de weg:” Lees ook de ervaringen van Rein en Janny.
Bluetooth hoofdtelefoon met korting op 21 maart kopen?
Bij deze shop kun je met vertrouwen jouw Bluetooth hoofdtelefoon bestellen.
Scherpe prijs. Snel in huis.
Een loper gaat hardlopen aan de linkerkant van de weg maar vraagt zich af waar haar positie is op fietspaden en autowegen in bosrijk gebied. Ze vraagt hulp in deze duistere materie en hoopt op een vreedzaam medegebruik van zoveel prachtige paden en wegen.
Hardlopen aan de linkerkant van de weg
Mooi weer, lelijk weer ik loop LINKS. De Delftse Hout biedt voldoende mogelijkheden om korte en lange trainingen uit te zetten. Naast voetpaden zijn er veel fietspaden en een enkele weg waar ook auto’s rijden. Die voetpaden zijn het probleem niet. Daar voel ik me vrij mijn eigen weg te kiezen maar zodra er sprake is van gemengd bedrijf, als ik als gast loop op een fietspad of autoweg blijkt iedereen een andere overtuiging te hebben.
Hoe moet het nou?
Vroeger op de lagere school leerde ik dat je als voetganger op een fietspad of autoweg aan de linkerkant moest gaan lopen zodat de fietser of automobilist je goed aan kan zien komen. Als loper doe ik dat dus ook. Duidelijk aanwezig zijn maar strak aan de linkerkant blijven, de rechterkant in de rij- en looprichting is voor de fietsen en auto’s. Dat strakke is al een hele tour als het regent en je toch de plassen een beetje probeert te ontwijken maar een groep lopers die juist aan de andere kant loopt breng mij in de war.
Ja, in de war!
Want hoe weten de andere weggebruikers nou wie aan de goede kant loopt? En ben ik nou gewoon eigenwijs en weten die anderen het beter of klopt mijn idee? Hele plannen loop ik te verzinnen, zal ik eens een stapel briefjes bij me steken en vertellen dat ik hardloop aan de linkerkant van de weg en waarom? Of zal ik op mijn loopjack de woorden “Ik loop LINKS en jij?” laten printen? Een mens wil gewoon lekker en veilig lopen en niet steeds door tegenliggers in de berm worden gedreven.
Help!
Ja, help me en vertel me hoe jij daarover denkt. Zijn er sowieso regels op dit gebied? Hoe weten trainers van atletiekverenigingen die toch grote groepen lopers aanvoeren waar ze moeten lopen? Misschien verbeeld ik het me, maar soms kijken andere lopers me zo verwijtend aan dat ik enorm aan mezelf begin te twijfelen. Ik geef mijn mening graag voor een andere maar kunnen we dan tenminste afspreken allemaal dezelfde regel te volgen? Of wil ik iets wat helemaal niet kan?
Kortom
Ga ik briefjes printen of mijn hardloopjassie beplakken of vertrouw ik in de macht van de blogger? Wat het ook wordt, ik blijf hardlopen aan de linkerkant van de weg, al moet het struikelend door de berm of dapper scheldwoorden en boze blikken ontwijkend. Mijn ‘goeie morgens’ zullen blijven klinken en de pret zal altijd groter zijn dan de onzekerheid en verwarring.
Groet, Janny
Je doel behalen voor meer motivatie
Hardlopen is natuurlijk eigenlijk één van de mooiste sporten om een doel te stellen en te bereiken. Een doel behalen kan dan best met een extra cadeau beloond worden. Om echt fijn hard te kunnen lopen, is het belangrijk dat je start met de juiste schoenen en kleding. De schoenen zijn het belangrijkst, omdat deze ervoor moeten zorgen dat je kunt hardlopen zonder dat je lichaam hier teveel last van krijgt. Goede hardloopschoenen vangen de klappen op die je onderrug en knieën anders te verduren krijgen.
Onze Conclusie
Links of rechts hardlopen? De tolerantie tussen verkeersdeelnemers neemt zienderogen af. Maar ik weiger om mijzelf te laten verbannen naar de atletiekbaan. Ik koester mijn vrijheid om te kunnen kiezen waar ik loop, voor zover het is toegestaan.
Links of rechts hardlopen
Het is en blijft een bloeiende (en vooral boeiende) discussie: loop je als hardloper links of rechts van de weg. Volgens de wegenverkeerswet mag het beide. Maar wat is het veiligste om te lopen? Ik ben zelf een – over het algemeen – linksloper, dan zie ik het verkeer aankomen. En ik wil mijn ‘lot’ graag in eigen hand houden.
Verkeersfrustrie wordt groter
Ik heb de indruk dat de frustratie in het verkeer steeds groter wordt. Er komen meer voertuigen op de weg en ook zijn er ingrijpende veranderingen. In vroeger tijden verkocht iemand zijn fiets als hij (meestal door de leeftijd) niet meer kon fietsen. Maar tegenwoordig zijn er elektrische fietsen, dus fietsen mensen tot hogere leeftijd door, zelfs als de fiets er met de berijder er vandoor gaat. Ook rijden automobilisten tot hogere leeftijd door. Daarbij zijn er roekeloos rijdende jongeren en hardlopers die denken dat de hele weg van hen is.
Het wordt gevaarlijker
Een paar jaar geleden heb ik mijn skeelers verkocht omdat het mij te gevaarlijk werd. Niet alleen vanwege mijn eigen leeftijd, maar ook omdat andere verkeersdeelnemers niet in de gaten hebben hoe snel het gaat op skeelers en dat er geen remmen op zitten. Daarbij gaan mensen domweg moeilijker ‘ietsje opzij’ om een ander erdoor te laten. Een van mijn lievelingssporten (skeeleren) heb ik verruild voor een andere sport: mountainbiken. Maar ook op de racefiets of mountainbike is het niet ongevaarlijk. Aan de andere kant: gevaar hoort bij het leven.
Linksloper toch veiliger?
De vraag blijft of het als linksloper veiliger is dan voor de rechtsloper. Het voordeel van de linksloper is dat hij het verkeer aan ziet komen. Niet iedereen let even goed op als hij of zij aan het verkeer deelneemt. Roekeloze rijders, bellers, sufferds (mensen die zitten te suffen) en mensen die het voertuig niet beheersen c.q. de verkeersregels niet kennen of niet toepassen. Er zijn zoveel weggebruikers dat het gewoon goed opletten is. Inmiddels heb ik mijn hoofdtelefoon al afgeschaft als ik routes loop met overig verkeer. Vaak is een oortje ook voldoende om lekkere muziek te luisteren tijdens het hardlopen.
De tweede auto
Het gevaarlijkste is en blijft, zoals ik het noem, de tweede auto. Er komen twee auto’s aan. De eerste automobilist ziet je wel rennen, maar voor de tweede ben je vaak een verrassing. Als ik in tegengestelde richting loop dan kan ik snel oogcontact maken met de automobilist en zien of hij mij heeft gezien, zo niet dan kan ik alsnog aan de kant springen. Als de auto’s mij achterop komen dan is dat onmogelijk en als de tweede automobilist mij niet heeft gezien of te laat dan wordt ik wakker in de ambulance of in het ziekenhuis. Als ik nog wakker word…
He joh, rechts lopen
Hoe vaak ik het wel niet heb gehoord: “He joh, ga jij eens rechts lopen.” Ik roep dan vaak terug: “Ik loop voor mijn eigen veiligheid en die van jou.” Ik leg mijn lot niet graag in de handen van een ander. Ik wil kunnen anticiperen op foutjes van anderen en van mijzelf. Natuurlijk heb ik mij ook wel eens verkeken bij het oversteken van een weg, of onvoldoende achterom gekeken wat achterop komt. Maar als een ander een foutje maakt dan heb ik tenminste nog een kans.
Angstige blik in de ogen
Het is mij een paar keer overkomen. De eerste keer was een meneer op de fiets die mij zag lopen aan de linkerkant van de weg en links mij wilde passeren, kwam in de berm en ging tegen de vlakte. Ik zag het gebeuren, stopte en hielp de meneer overeind. Maar boos dat hij was, boos is nog een understatement: hij was woedend, ziedend. Op mij omdat ik links liep. Ik zei dat er rechts meer dan genoeg ruimte was. De laatste keer was een meneer op een elektrische fiets. Ik liep links over een brug en rechts werd ik ingehaald door een paar jongelui. De meneer wist niet hoe hij hier tussendoor kwam. Met angst in de ogen zag ik hem manoeuvreren.
Niet naar de atletiekbaan
Met skeeleren weigerde ik om mijzelf te verbannen naar de skeelerbaan. Want de vrijheid is mij lief. Daarom heb ik mijn skeelers ingeruild. Maar hardlopend weiger ik mijzelf naar de atletiekbaan te laten verbannen. Nog altijd omdat de vrijheid mij lief is, maar ik weiger ook om mijn hardloopschoenen in de wilgen te hangen. Zolang ik nog gezond bezig kan zijn blijf ik lopen. En op de openbare weg. Ik ben tenslotte ook een weggebruiker, maar ik word wel voorzichtiger. Niet omdat het drukker wordt, maar wel omdat de tolerantie tussen verkeersdeelnemers afneemt.
Groet, Rein.
Veiligheid
De veiligheid van het lopen is erg belangrijk. Denk ook aan je iPod/ mp3 speler. Zet hem niet te hard en gebruik het liefst maar 1 ‘oortje’. Het voordeel van een moderne bluetooth hoofdtelefoon is dat je vaak het volume kan regelen via een knop op de hoofdtelefoon. Dat maakt het hardlopen met muziek een stuk veiliger. Ook kun je de muziek pauzeren en weer aan zetten.
Leuk
Overigens hoef je niet alleen muziek te luisteren! Tegenwoordig worden er heel veel opleidingen en andere trainingen aangeboden in mp3 formaat en dit zal alleen maar toenemen. Wanneer je een rustige loop doet heb je genoeg energie over om aandachtig te luisteren. Handig toch? Kun je eindelijk aan die Spaanse taalcursus beginnen die je een poos geleden hebt aangeschaft 😉
Makkelijk
Je zult zien dat het makkelijker leert tijdens het lopen dan tijdens het stilzitten. Het bloed wordt goed rondgepompt en er komt dus meer zuurstof bij de hersenen. Je bent dan extra alert en neemt de lesstof goed op. Je kan eindeloos variëren in muziek, cabaret, audio-cursussen etc.
Met een bluetooth hoofdtelefoon heb je geen gedoe meer met een zwieberend draadje. Tegenwoordig gaan de accu's lang mee en zijn ze ook nog eens echt goed en betaalbaar!
Vind de beste deal
Wil je direct de mooie Bluetooth hoofdtelefoon aanbiedingen zien en geen deal missen? Bekijk hier snel en simpel alle actuele sales op een rij ► Dat scheelt je tijd en dan wordt het Bluetooth hoofdtelefoon pakketje lekker makkelijk bezorgd!Betrouwbaar kopen
Bij het online kopen is betrouwbaarheid, snelheid en uiteraard de beste prijs belangrijk. Vergelijk de prijzen van onze favoriete shops die snel, gratis leveren en ze echt op voorraad hebben: